- Kokiomis IKT priemonėmis vaikas naudojasi namie, ar naudojasi kompiuteriu?
- Kokia reikšmė teikiama IKT priemonėms vaiko šeimoje, kam teikiama pirmenybės?
- Kiek laiko vaikas praleidžia prie televizoriaus, kompiuterio?
- Ar tėvai kontroliuoja, ką mato, žiūri, kokius žaidimus žaidžia?
- Ar egzistuoja taisyklės naudojantis IKT priemonėmis, kas jas nustato, kaip jų laikomasi, kaip dėl jų tariamasi?
- Praktiškai visi vaikai namie naudojasi kompiuteriu, o kitomis IKT priemonėmis įvardijo TV, mobilų telefoną, personalinį kompiuterį, žaidimų kompiuterį.
- Kompiuteriui teikiama antraeilė reikšmė, o pirmenybė – bendravimui, knygoms.
- Nors tėvai teigė, kad kontroliuoja laiką, kurį vaikas praleidžia prie kompiuterio, tačiau dauguma vaikų kasdien praleidžia bent iki 2 val., o savaitgaliais iki 3 val.
- Žaidimų turinį tėvai teigė žiną, tačiau labai dažnai mažesni vaikai būna paliekami prie kompiuterio su vyresniais broliais, seserimis.
- Bandoma riboti prie kompiuterio praleidžiamą laiką ir turinį, tačiau kartais kyla problemų, o taisyklių ne visada pavyksta laikytis.
Vaiko patirtis ir prioritetai
Tėvų buvo klausiama:
- Kokiose situacijose vaikas linkęs kalbėti, komunikuoti?
- Kam teikia pirmenybę bendraudamas: tam tikriems suaugusiesiems ar vaikams kaip bendravimo partneriams?
- Ar mėgsta klausytis, kai jam skaitoma, sekamos istorijos, ar mėgsta klausytis šeimos istorijų?
- Kokias knygas mėgsta ypatingai? Kokių kasečių mėgsta klausytis/ apie kokius filmus pasakoja?
- Kokie filmukų herojai jam įdomūs, aktualūs? Kodėl?
- Ar vaikas mato skirtumą tarp reklamos ir laidos?
- Ar vaikas piešia, pasakoja įspūdžius iš filmukų, kompiuterio?
- Kaip reaguoja į kitas kalbas? Jei yra kitakalbių, kaip juos priima?
- Ar vaikas žino savo vardo reikšmę? Ar esate su vaiku apie tai kalbėję?
Paaiškėjo:
- Vaikai linkę labiau kalbėti tarp bendraamžių, žaidybinėse situacijose, pasakodami įspūdžius, laidas, filmukus.
- Vaikai labai mėgsta klausytis sekamų istorijų, ypač pasakų.
- Vaikai dažnai kalba apie matytų filmukų herojus, personažus, tokius kaip milžinas Halkas, superherojus „Žmogus voras“, princesės ir kt.
- Vaikai labai mėgsta žiūrėti meksikiečių serialus, animacinius filmus „Ledynmetį“, „Šreką“, „Alvinas ir burundukai“ ir pan.
- Niekas nenurodė specialiai vaikams skirtų TV laidų.
- Vaikai suvokia skirtumą tarp laidos ir reklamos ir nervuojasi dėl reklamų ilgumo.
- Vaikai piešia ir perpasakoja įspūdžius iš filmukų, kompiuterinių žaidimų.
- Vaikai reaguoja į kitas kalbas, domisi, bando išmokti vieną kitą žodį, stengiasi mokytis, nori žinoti ką reiškia, įdėmiai klauso, klausia, apie ką kalba.
- Pusė tėvų nebuvo kalbėję su vaiku apie jo vardo reikšmę ir niekada tuo nesidomėjo, tačiau buvo ir tokių, kurie kalbėjo apie tai su vaiku ir vaikas žinojo kitus žymius žmones tuo pačiu vardu ar vietovardžius.
Informacinė vaikų patirtis
Tėvų buvo klausiama:
- Kokias informacines priemones vaikai žino? Kokias naudoja namuose?
- Kur, kaip ir kada Jūsų vaikas išsiaiškina nežinomus jiems klausimus?
- Kokio turinio įrašams Jūsų vaikas teikia pirmenybę?
- Kokioms TV laidoms Jūsų vaikas teikia pirmenybę ir ką apie jas pasakoja?
Paaiškėjo:
- Vaikai puikiai žino ir naudoja visas informacines priemones: knygos, įrašai kasetėse, CD, DVD, filmai, televizija, kompiuteris.
- Vaikai nežinomų jiems dalykų klausia tėvų, darželyje, senelių, sužino iš aplinkos, patys ieško internete (!)
- Iš įrašytų filmų dauguma teikia pirmenybę pasakoms, linksmiems filmukams, vis dar populiarūs teletabiai.
- Per TV vaikus domina filmukai, serialai, veiksmo filmai, žinios, orai, mažai domina laidos vaikams.
Rašto formos vaiko aplinkoje
Tėvų buvo klausiama:
- Ar Jūsų vaikas domisi tekstu, ar atpažįsta žodžius kitomis kalbomis? Kokius?
- Kur namų aplinkoje Jūsų vaikas aptinka rašto ženklus? (Signalai, simboliai, rašytiniai reklaminiai ženklai, kuriuos vaikai gali „skaityti“…)
- Ar Jūsų vaikas naudoja raides ir antspaudus, štampus? Ar „rašo“ kompiuteriu?
- Ar Jūsų vaikas turi priėjimą prie informacijos šaltinių? (dalykinės knygos, enciklopedijos, atlasai, žodynai, ugdymosi programos, internetas)
- Ar Jūsų vaikas žino vietas, kur galima rasti knygų, ar jomis naudojasi? (Bibliotekos ir knygynai)
- Ar Jūsų vaikas turi galimybę komunikuoti telefonu, faksu, internetu, el.paštu? Ar tuo domisi?
- Ar naudojamos modernios IK technologijos naujoms žinioms įgyti ar žaidimams?
- Ar namie Jūsų vaikas gali naudotis kompiuteriu su jam tinkama žaidybine ir mokomąja programine įranga?
Paaiškėjo:
- Ikimokyklinio amžiaus vaikai domisi, skiria skaičius, raides, domisi anglų, rusų, lietuvių užrašais.
- Rašto ženklų namų aplinkoje vaikai aptinka mažai arba neaptinka (knygos, žurnalai, buitinė technika), specialių užrašymų tėvai nenaudoja.
- Dauguma vaikų rašo kompiuteriu, piešdami naudoja raides.
- Anot tėvų, visi vaikai turi priėjimą prie informacijos šaltinių.
- Bibliotekomis naudojasi nedaugelis, o knygomis vaikai domisi knygynuose ir prekybos centruose.
- Vaikai komunikuoja telefonu, kompiuteriu, per „Skype“, domisi bendravimu internetu.
- Kompiuteris dažniausiai naudojamas ne žinioms ar edukaciniams žaidimams, bet veiksmo žaidimams.
Kaip būtų galima grupėje panaudoti IKT vaikų komunikavimo kompetencijai gerinti?
• susipažinti su technologijomis,
• įgyti skaitymo ir rašymo pradmenų,
• įgyti matematinių įgūdžių, susipažinti su sąvokomis,
• įgusti kūrybingai save išreikšti,
• spręsti problemas ir tobulinti tyrinėjimo įgūdžius.
- kartu su vaikais dokumentuoti kasdieninį gyvenimą (fotografuoti, filmuoti, vedu kalendorių, dienoraštį);
- kartu žiūrėti vaikų laidas aktualiomis temomis ir jas aptarti;
- kartu su vaikais išbandyti kompiuterinius žaidimus ir kartu aptarti patirtus įspūdžius.
Idėjos projektinei veiklai:
- „Mano vardas“ : kilmė, reikšmė, tarimas, rašymas, dokumentavimas kartu su tėveliais.
- „Mano kalba (os)“: asmeninė vaiko kalbos biografija, remiantis tėvelių stebėjimais ir pasidalijimais.
- „Kas aš esu?“, „Kuom aš noriu būti?“: rašyti, kurti knygas, dokumentuoti kompiuteriu, rašyti istorijas, rinkti ateities svajones .
- Mėgstamos vietos“: kur patinka ir kodėl? Vaikai piešia, fotografuoja, vaikų posakiai užrašomi.
- „Mes patys kuriame žaidimus“: pasinaudodami fotoaparatu, kompiuteriu, kamera, grotuvu (atminties žaidimai, triukšmų/šlamesių įrašai; žaidimas „Kokie garsai yra mūsų darželyje?“, foto-mįslės „Kur tai yra mūsų darželyje?“).
- „Kuriame savo filmą“: pasirenkame temą, rašome scenarijų, suplanuojame filmavimo darbus, juos realizuojame, apipavidaliname programą.
- „Informacinės technologijos, jų gamyba“: laikraščiai, vaikų naujienos, reklaminiai klipai, muzikiniai klipai, žaidimų ir triukų filmai, garso ir video įrašai, foto istorijos, tiesioginės transliacijos.
- „Mes leidžiame knygą“: vaikai diktuoja istorijas, jos išverčiamos į kitas kalbas, vaikai piešia iliustracijas, įriša.
- „Kalbos mūsų šeimoje“: vaikai sužino, teiraujasi tėvų apie jų kalbų mokėjimo ir migracijos patirtį
- „Fotoreportažas“: su fotoaparatu išžvalgo savo aplinką, kelią į darželį, vėliau įterpia foto į savo aplinkos planą
- „Fotoreportažas“: su fotoaparatu išžvalgo tėvų darbo vietas ir dokumentuoja nuotraukomis.
Specialistai pataria
- Author: Haugland, Susan W. Source: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Champaign IL. Computers and Young Children. ERIC Digest.
-
Daiva Kavaliauskienė Tikslingas IKT taikymas logopedo darbe

Laisvai prieinami lavinamieji žaidimai vaikams
TuxPaint
GCompris

Komentarai